1730 kotew DYWIDAG stabilizuje ścianę szczelinową przy nowej drodze ekspresowej S8 w Polsce

W ciągu ostatnich kilku lat rozwój infrastruktury drogowej stał się jednym z głównych zadań polskiego rządu. Odkąd Polska i Ukraina zostały wybrane gospodarzami mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012, ciężko jest znaleźć w Polsce miejsce, gdzie ktoś nie zajmuje się budowaniem nowej drogi.

Po zachodniej stronie Warszawy budowana jest obecnie nowa droga ekspresowa S8. Połączenie planowanej autostrady A2 na zachód od Warszawy z istniejącą Trasą Armii Krajowej stanie się częścią północnej obwodnicy Warszawy. Budżet drogi S8 wyniósł ok. 500 mln euro. Prace rozpoczęto w lutym 2008 r. i ukończono na koniec 2010 r.

Nowy odcinek drogi ekspresowej S8 o długości 10,4 km będzie mieć trzy pasy ruchu o szerokości 3,5 m w każdą stronę. Dodatkowo droga będzie wyposażona w obu kierunkach pasy awaryjne o szerokości 2,5 m, jak również pas środkowy o szerokości 4 m. Trzy odcinki trasy o łącznej długości 2,6 km będą zbudowane poniżej poziomu wód gruntowych, dlatego konieczne jest ich ustabilizowanie przy zastosowaniu ścian szczelinowych z dolnymi płytami.

Ze względu na wysoki poziom wód gruntowych, luźne gleby, głębokość betonowej płyty i rozpiętość ściany szczelinowej, przed wykonaniem wykopów konieczne było wykonanie poziomej przegrody. Wspomniany „korek” wykonano metodą wysokociśnieniowej iniekcji strumieniowej z kolumn zachodzących na siebie na szerokość 0,25 m. W zależności od głębokości wykopu grubość kolumn sięgała od 1 do 4 m, a umieszczano je na głębokości nawet 17 m. Ponadto prace ziemne podzielono na mniejsze odcinki, odgradzane ścianami czołowymi w technologii iniekcji strumieniowej. Zastosowane pale miały średnicę 80 cm, a ich długość maksymalna sięgała 10 m.

Zanim umieści się betonowe płyty na miejscu i będzie można zmniejszyć siłę zginającą występującą w ścianach szczelinowych, konieczne jest dodatkowe tymczasowe mocowanie, aby konstrukcja wytrzymała obciążenie na etapie wykonywania wykopów. DSI Polska dostarczyła łącznie 1730 tymczasowe kotwy (o przekroju 140 mm2 typu SUSPA-Systems 6-5 GR1570/1770) o całkowitej długości ok. 21 m i długości spoin ok. 8–9 m. Na potrzeby procesu iniekcji, przy każdej kotwie zamontowano trzy rury. Kotwy spełniają wszelkie wymagania europejskiej normy EN 1537 w zakresie zabezpieczenia antykorozyjnego kotew tymczasowych.

DSI Polska dostarczyła również dwa kompletne urządzenia do naciągania z ultralekkimi podnośnikami CFK z tłokami drążonymi 1175 kN – 25 kg. Każda z kotew była naprężana i badana zgodnie z metodą badań nr 3 wg EN 1537. W metodzie tej badane jest pełzanie pomiędzy 3. a 15. minutą przy stałym obciążeniu 0.9Pt0.1k – 955kN. Siedem dni po wykonaniu dolnej płyty betonowej kotwy zostały odcięte, a otwory w ścianach szczelinowych zostały wypełnione cementem.

Client

GDDKiA, Warsaw, Poland

General Contractor

Joint venture consisting of Budimex Dromex SA,Warsaw, Poland; Strabag Sp. z o.o.,Warsaw, Poland; Mostostal Warszawa SA, Warsaw, Poland and Warbud SA, Warsaw, Poland

Contractor

AARSLEFF Sp. z o.o., Warsaw, Poland

Engineers

Joint venture consisting of TPF PLANEGE – Consultores de Engenharia e Gestão S.A., Lisbon, Portugal and E&L Architects Sp. z o.o.,Warsaw, Poland

Architects

Arcadis Sp. z o.o., Warsaw, Poland


DSI Unit

DYWIDAG-Systems International Sp. z o.o., Gdansk, Poland

DSI Scope

Supply of 1,730 temporary DYWIDAG Strand Anchors; 2 stressing units; technical assistance

Powrót do: News Room More Projects
DYWIDAG-SYSTEMS INTERNATIONAL Sp. z o.o.

użyj formularza kontaktowego
wyślij do nas wiadomość e-mail
lub zadzwoń do nas:
+48-32-241 09 98